fredag 4 november 2011

Fröken H testar: fejkblod


I lördags testade jag att göra eget fejkblod istället för att köpa något från affären. Jag utgick utifrån det här receptet men tweakade för att passa det jag kunde hitta i mataffärerna i min stad.

Det man behöver är:

  • Ett mått av valfri storlek
  • En skål att blanda i
  • Något att blanda med
  • En del vatten
  • Tre delar ljus sirap
  • Redning efter tycke och smak
  • Röd och grön, alternativt blå, karamellfärg



Börja med att blanda vatten och sirap i en skål.


Tillsätt en liten mängd karamellfärg, det är lättare att lägga till än att ta bort.


Häll i lite grön karamellfärg för att göra färgen mer trovärdig och häll i redigt med redning.


Blanda allt och rör om tills det inte finns några klumpar kvar och låt stå tills blodet tjocknar i en varm miljö.


Och så här blev resultatet! Kusligt va? Resultatet blev helt ok, lite för rinnigt men det gjorde inte så mycket. Jag stoppade lite papper innanför korsetten och så var jag good to go sen. Det jag skulle ha gjort var att använda gelatin som redning istället och låta blodet stå någonstans där det är lite varmare.

Den absoluta fördelen med att göra eget blod var att jag visste exakt vad som var i det och att det inte var några giftiga kemikalier i det. Dessutom kliade det inte! Fick låna lite köpt fejkblod av en vän under kvällen och det var värre än att smeta ut klipulver i hela ansiktet och på halsen. Det får nog bli en repris nästa år.


Vad tycker ni? Var jag en trovärdig Marie Antoinette? "Klänningen" är gjord av två kuddar, en gardin, underkjolen till min balklänning, mammas gamla kjol och en korsett. Bara saker som jag har lånat eller haft hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...