torsdag 8 december 2011

Tänkvärda torsdag...

Bild från fairtradecenter.se
Enligt en rapport som gjorts av Fair Trade Center och Rena Kläder står arbetet för att höjd lönerna för arbetarna stilla hos de nio största modeföretagen i Sverige. Lönenivån ska enligt FN:s fattigdomsnivå ligga på 2 USD (ca 14kr) om dagen för att man ska ha ett drägligt liv. Enligt studien är lönenivån i Bangladesh, där de granskade företagen har sin produktion, lägre än den gränsen. Den lagstadgade minimilönen utgör i snitt endast 40% av en levnadslön (80 cent) och åtta av de nio granskade företagen ställer endast krav på minimilön. Det företagen bör göra, enligt Fair Trade Center och Rena Kläder, är att arbeta för att betala ut en levandslön till arbetarna i deras leverantörsled.

Jag tycker att det är fascinerande att vi fortfarande 2011inte kan betala ut vettiga löner till dem som tillverkar våra kläder. Kommer ihåg när jag gick i gymnasiet för snart fyra år sedan så var det på tapeten att H&M valde att köpa bomull till tillverkning av sina kläder från Uzbekistan trots att de använd sig av barnarbetare och H&M sagt att de inte har barnarbete i något av sina led. 

Tycker detta är lite samma sak, det finns utarbetade riktlinjer om hur mycket en människa ska tjäna och ändå är det så svårt att betala ut rättvisa löner. Med tanke på att kläder aldrig har varit så billiga som de är nu borde kedjorna höja priset så pass att de som tillverkar kläderna får vettiga löner. 

Visserligen är jag medveten om att det finns marginaler att hålla men det vi fick lära oss på marknadsföringen, som jag läste när bodde i Trollhättan, är att marginalerna inom detaljhandeln ganska stora. Om jag inte mins helt fel så läggs det på ca 160% på kostnaden av vad det egentligen kostar att tillverka plagget och då borde de kunna ta bort lite av marginalen som går till vinst för att betala ut ordentliga löner. Jag betalar gärna lite mer för ett plagg om jag vet att det har tillverkats under bra förhållanden och att de som gjort kläderna får ordentligt betalt.

Här kan du läsa hela nyhetsartikeln och även ta del av undersökningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...