onsdag 12 december 2012

Fröken H lagar: Vegobouillabaisse

Vegobouillabaisse
Igår kväll åt vi en av mina favoritsoppor, vegetarisk bouillabaisse. Eftersom min sambo är allergisk mot fisk blir det väldigt sällan som jag får njuta av fisk och då är det fantastiskt bra att man kan göra en vegetarisk version av den klassiska fisksoppan. Den är dessutom fruktansvärt enkel att göra så därför ska jag dela med mig av receptet till er. Det ni behöver till fyra portioner är (välj om ni vill och kan ekologiska råvaror):

  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 morot
  • 1 fankål, ca 350g
  • Smör/olja/margarin att steka i
  • 1 påse saffran, 0,5g
  • 1 burk krossade tomater, 400g
  • 1 liter grönsaksbuljong (en buljongtärning + 1 liter vatten)
  • Rivet skal och saft från en halv apelsin
  • 1/2 tsk salt
  • 1 krm Tabasco (eller efter eget tycke och smak)
  • 1 dl lätt crème fraiche
  • 1 tsk stötta fänkålsfrön
Skala lök, vitlök och morot. Hacka löken och vitlöken. Skär morot och fänkål i små bitar. Fräs allt i en kastrull. Tillsätt saffran, tomatkross, buljong och apelsin. Koka under lock i ca 20 min. Rör i salt och Tabasco. Mixa soppan. Servera med en klick crème fraiche och fänkålsfrön.

Soppan är utsökt och att den är vegetarisk är toppen för miljön. I vårt hem försöker vi att äta mer vegetarisk och brukar lyckas ganska bra faktiskt, ungefär 3-4gånger i veckan lyckas vi klämma in något vegetariskt på menyn. Ett enkelt sätt att börja äta mer vegetariskt är att införa meatless monday och utesluta kött en dag i veckan och denna soppa kanske är något att börja med? 

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...