torsdag 24 januari 2013

Fröken H fixar: Kort klänning


I mars när vi var i Finland på min mormors begravning så passade jag på att gå igenom lite av hennes gamla kläder. Jag hittade den här underbara gula bomullsdrömmen från 70- eller 80-talet med fickor och dragsko i midjan. Dock var den vad lång och lite svårburen, hade den en gång till påsk förra året som sin originallängd och kände ganska snabbt att den skulle funka bättre i en kortare längd.

På grund av detta tog jag fram sylådan och fållade om den. Så här gjorde jag:



Det du behöver är en symaskin, tråd i matchande färg, en sax, måttband, knappnålar och en sprätta om det skulle bli fel. Självklart har jag på datorn i bakgrunden med någon spellista från youtube, i det här fallet tittade jag på Dulce Candy.


Ta på dig klänningen och markera hur lång du vill att den ska bli när den är på, lämna ca 0,5cm för fållen. Ta av den och mät hur långt det är från markeringen till den befintliga fållen. Gör sedan en markering längs med hela klänningen på den längden som du vill ha + sömsmån. 


Klipp längs med markeringen.


Vik tunt och två gånger. Stryk sedan på fållen så att den håller sig på plats.


Nåla fast det du nyss vikt så blir det lättare vid nästa steg. Ta på dig den på nytt för att kontrollera att längden fortfarande stämmer, akta dig för nålarna!


Sy längst den vikta kanten på fållen och ta bort nålarna allt eftersom.  Ta på dig klänningen på nytt och kontrollera så att den blivit bra.


Ta-da! En klänning som slutar strax över knäna och är mycket mer praktisk och modern än den tidigare vad långa varianten. Det har verkligen blivit en av mina favortiklänningar i garderoben efter att jag kortade den. Klänningen har fått vara med på allt möjligt från en semester i paris till födelsedagar, vintageshopping med Elsa Billgren och helt vanliga arbetsdagar.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...