måndag 21 januari 2013

Fröken H testar: Mobil med fåglar


Nu är det dags för mig att visa nästa projekt som jag har gjort ur den här boken Sy! av Cath Kidston och vad projektet blev för något ser ni här nedan:


I somras fick min fina väninna M barn och när vi fick reda på att hon var gravid ville jag genast göra något själv till barnet då M är den första i vår umgängeskrets att få barn. Valet landade snart på denna söta mobil med småfåglar. Och så här gick jag tillväga när jag gjorde den efter instruktioner ur boken.

Jag använde:

  • mönster på fågel och vinge som fanns i boken
    1. 45x45 cm småmönstrat tyg
    2. polyesterfyllning
    3. pärlor till ögon
    4. Stark vit tråd
    5. 2 blompinnar á 25cm
    6. nyckelring
    7. sytråd
    8. sytillbehör
    9. symaskin
    1. Jag ritade av fågeln och vingen på papper och klippte ut. Jag klippte ut 10st fåglar och 20st vingar. Sedan ritade jag av fågelmallarna på avigsidan av tyget. Klippte sedan ut fågeln lite utanför konturen och nålade sedan ihop den med en annan fågelbit av likadant tyg, räta mot räta.
    2. Sydde runt konturen, lämnade en öppning på ca 3cm längs med ryggen.
    3. Jag vek in sömnsmånerna i öppningen och jackade runda sömmar. Vände sedan fågeln så att rätan kom ut och fyllde fågeln med stoppning. Sedan sydde jag ihop öppningen för hand med kaststygn. Sydde sedan fast en pärla på vardera sida av huvudet som ögon.
    4. Gjorde vingar på samma sätt och sydde sedan fast dem på fågelns kropp för hand.
    5. Klädde pinnarna med tygremsor. Lindade dem på diagonalen och limmade sedan fast ändarna. Korsade pinnarna och band ihop dem med sytråd och fixerade sedan pinnarna med några stygn,
    6. Sydde fast en sytråd i varje ände av pinnarna och knöt sedan ihop dem i en nyckelring så man kan hänga mobilen i en krok eller liknande.
    7. Sydde sedan fast en tråd i varje fågel som jag fäste var ände av pinnarna + en i mitten.
    Det var faktiskt inte speciellt svårt att göra denna, det var mest tidsödande. Totalt tror jag att jag la ner ungefär 10h på denna söta mobil, uppdelat på flera dagar så klart.



    Så här blev mitt resultat! Jag valde färger som jag tycker passar till både flickor och pojkar då jag inte visste vilket kön det var på bebisen. Dessutom gör det mig inte ett dugg om pojkar har rosa och flickor har blått, de är lika mycket personligheter för det. Dock tycker jag att pasteller är passande till små barn då de är väldigt harmoniska.

    Tyget är köpt Second hand på Pingstkyrkan här i stan och pärlorna jag använt som ögon är från ett gammalt armband som gått sönder för flera år sedan och jag sparat pärlorna ifrån.


    Och avslutade så klart med en rosett! Om du vill göra det här projektet själv eller bara är nyfiken på boken finns den att köpa här.

    Ta hand om er!

    2 kommentarer:

    1. Och nu hänger den över lill-tjejens skötbord och är och har varit till stor glädje! Superfin!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Och det gör mig varm i hjärtat :) Kul att ni gillar den!

        Radera

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...