onsdag 23 januari 2013

Personliga reflektioner: en sko-o-holics bekännelser

Nu är det dags för en tag igen. Denna har cirkulerat på nätet en ganska lång tid nu men jag har inte kommit mig för att göra den tidigare. Jag älskar verkligen skor och därför är denna väldigt passande. Så nu kör vi!

1. Klackar eller lågskor?
- Klackar till fest, lågskor till vardags. Jag önskar att jag orkade ha klackar jämt och ständigt men ärligt talat, jag är för lat och ligger hellre kvar i sängen 5 minuter extra än går upp tidigt och gör mig i ordning. Detta innebär att jag behöver låga skor som jag kan springa iväg till jobbet i när klockan springer iväg.

2. Vilka är dina go-to skor?
- Det beror på om det är sommar eller vinter. Bor ändå i Värmland och det blir kallt här på vintrarna. Dessutom beror det på om det är vardag eller fest. Dessa är mina go-to vardagsskor:


Det är en oavgjort mellan mina chelsea boots och pistol-lookalikes.

Och dessa är mina go-to festskor:


Köpta på Zara 2009 och flitigt använda sedan dess.

3. Vilken skotrend tycker du mest om just nu?
- Loafers, speciellt med nitar. Äger dock inga själv.

                                          Source: birchboxman.tumblr.com via Heidi on Pinterest

                         Source: lextravagance.tumblr.com via Heidi on Pinterest


4. Vilken den skotrend som du tycker minst om just nu?
- Sportskor med kliklack. Usch! Påminner mig om de gräsliga basketskorna man bar under början av 2000-talet.


5. Vilken är den dyraste skon du äger?
- Dessa raringar från Zara, egentligen är inte skorna jättedyra men då jag bad Filippa från filippas.se köpa dem åt mig i Stockholm (detta var innan zara hade webshop) landade priset på runt 1500kr - 2000kr med frakt och andra avgifter, kommer inte ihåg det exakta priset tyvärr. (Annars är mina ridstövlar på 1800kr från hööks de dyraste skorna jag äger).


6. Vilka skor vill du ha mest?
- Ett par från Christian Louboutin, har velat haft ett par sedan 2006 när jag såg en bild på Olsen-tvillingarna som hade på sig ett par i tidningen solo. Helst av allt vill jag ha ett par beigea Pigalle med 8,5cm klack, fint som snus.



7. Vilken är din mest pinsamma skohistoria?- Kan tyvärr inte komma på något som är superpinsamt. Dock så har jag gått hem i bara strumplästen ett par gånger efter x antal timmar i klackar, den mest extrema gången var när jag var på väg hem från skolan när jag gick i högstadiet och hade ett sådant skoskav att jag var tvungen att ta av mig skorna när jag var ca 2km hemifrån. Det ska även tilläggas att detta var i mars och gatorna var inte i närheten av sopade ännu.

8. Välj en sko och berätta en historia.
- Dessa skor är bra att gå i men man måste hålla ögonen öppna när man går i trappor med dem. Trillade nästan handlöst ner för en trappa efter dansträningen när jag bodde i Trollhättan. Som tur var lyckades jag kroka fast armen i räcket innan jag slog i marken. Gäller att vara med.



9. Hur många par skor äger du?
- Jag har faktiskt räknat. När jag bodde i Trollhättan och pluggade var det en av mina klasskamrater som utmanade mig att använda ett par nya skor varje dag när jag träffade henne i skolan och i samma veva passade jag på att räkna dem. Dock har jag glömt bort siffran tror det var runt 45st då och min kollektion har inte förändrats jättemycket sedan dess och borde ligga runt ungefär samma siffra eller färre då vissa skor har fått nya hem eller tyvärr fått åka i soptunnan (bland annat ett par fick stanna i Paris då de var bortom all repair)

10. När bar du klackskor första gången?- Jag tror jag var kanske två eller tre år. Mamma köpte ett par svarta lackskor med rosetter till mig när vi skulle på något kalas och de hade en yttepytteliten klack. Fruktansvärt charmiga i vilket fall. Sedan bar jag klackskor nästan varje dag under högstadiet och gymnasiet så runt 12-13 kanske var min frivilliga debut.

11. Hur mycket spenderar du på skor?
- Det varierar mycket men jag kör på devisen kvalitet framför kvantitet så det gör inget om det kostar så länge de håller länge.

12. Vart köper du helst skor?
- Nätet, där kan man hitta allt både nytt och begagnat som är bra för miljön. Annars gillar jag scorett.

13. Har du några skor som du ångrar att du köpte?
- Alla superbilliga par för typ 149kr från Ica. De går bara sönder och går inte laga, det är verkligen inte bra för miljön.

14. Visa oss ditt favoritpar!
- Dessa gröna underbaringar är mina favoriter och har varit med om mycket och bär på många historier. Bästa historien är nog att det var dessa skor jag hade på mig när min älskling frågade om jag ville förlova mig med honom i en sandlåda i Örebro.



Det var det om mig och mitt förhållande till mina skor. Vad tyckte ni?


Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...