måndag 18 februari 2013

Fröken H testar: Ekologiska chips


För några veckor sedan när min sambo och jag var iväg till Willys för att hämta ut ett paket från lensway såg jag att de sålde ekologiska chips och som det chipsmonster jag är ville jag  såklart köpa en påse för att prova.

Det fanns två olika smaker att välja mellan från Garant som tillverkar chipsen, havssalt och den som jag valde, gräddfil och ramslök. Personligen så gillar jag inte endast saltade chips så därför var valet lätt i affären, dock tycker jag att det är synd att de inte har fler alternativ än de tidigare nämnda. Så svårt borde det inte vara att få tag i ekologiska kryddblandningar, eller?

Smaken på chipsen var i alla fall väldigt god om än något ojämn, vissa chips hade jättemycket smak medan några andra nästan inte hade någon alls. Ett plus enligt mig är att de har använt sig av solrosolja istället för palmolja då den är miljövänligare att framställa än den senare. Chipsen var dessutom enligt mig lagom krispiga och det enda som kunde ha gjort dem bättre är om de hade varit smalräfflade, men det är egentligen bara en personlig preferens då jag föredrar smalräfflade chips framför alla andra sorter.

Alla ingridienser utom saltet och citronsyran  är dessutom ekologiska råvaror vilket ju är toppen, annars kan det vara så att huvudingredienserna kan vara ekologsika medan resterande kryddor etc inte är det. Något som jag tycker de kunde ha skippat överhuvudtaget, trots att den är miljöcertifierad, är maltodextrin då  det sägs ha väldigt negativa effekter för hälsan och för att jag är rätt negativt inställd till tillsatser som kanske egentligen inte fyller någon funktion.

Allt som allt är jag i alla fall nöjd med cipsen rent smak- och konsistensmässigt och kommer nog att köpa dem på nytt någon gång i framtiden. Hoppas bara att de utvecklar fler smakkombinationer snart. Glömde dumt nog att skriva upp priset och kastade kvittot men jag tror inte de var dyrare än vanliga oekologiska chips.

Betyg: 4 av 5

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...