tisdag 5 mars 2013

Fröken H fixar: Värmekudde



För några veckor sedan tipsade jag om det här klippet ovan och som jag skrev var vi i ett behov av en extra värmekudde i vårt hem. Därför bestämde jag mig för att med lite inspiration av videon göra min egen och samtidigt göra en att ge bort i present till Neva. Idag låter jag er veta hur jag gick till väga och hur ni själva kan göra en likadan.

Det du behöver är:
  • två tyger, ett enkelt innertyg och ett färglatt eller mönstrat yttertyg
  • en symaskin
  • en sax
  • tråd i matchande färger
  • en linjal
  • knappnålar
  • en sprätta om det blir fel



och ris, ca åtta deciliter.


Börja med att mäta ut två bitar á 15x50cm på det vita innertyget. Klipp sedan ut dessa bitar.


Resultatet blir då detta:


Nåla ihop de två bitarna, rätsida mot rätsida


Sy ihop sidorna...


... men lämna ett hål i båda ändarna så att du sedan kan fylla påsen med ris.


Vänd påsen så att den blir åt rätt håll och mät ut ett kors att sy efter så att det blir fyra fickor att fylla med ris. Det här tog jag inspiration ifrån vetekudden vi redan hade hemma som har ett liknande mönster, vilket förhindrar att allt ris samlas i en och samma sida.


Sy längs med strecken.


Fyll de fyra olika delarna med ca två deciliter ris var.


Sy ihop öppningen.


Klipp ur två delar av det färgade yttertyget i samma mått som innerpåsen. Jag valde att använda mig av samma tyg som jag använde till fågelmobilen som jag skrev om här.


Nåla ihop dem, rätsida mot rätsida.


Sy ihop och lämna en öppning i ena änden så att du kan få in innerpåsen när du vänt påsen åt rätt håll.


Vänd påsen åt rätt håll och tråckla in innerpåsen i ytterpåsen. Beroende på hur stort hålet är desto lättare eller svårare är det att få in den.


Sista steget är att sy ihop öppningen på ytterpåsen med en tråd i liknande färg.


Och voilà! Så här blev det färdiga resultatet. Jag blev riktigt nöjd faktiskt och den värmer riktigt bra, toppen efter promenader på kyliga kvällar. Det enda negativa med påsen är att den luktar lite konstigt, hoppas att det avtar med tiden.


Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...