torsdag 6 juni 2013

Fröken H testar: Spetskant


För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om hur man kan använda spetsband för att dekorera ett par byxor. Efter det har jag trillat över fler tutorials angående detta och jag beslutade mig för att göra ett par egna, med mina något för korta shorts, men med egen tvist.

Det ni behöver för att göra ett par egna är:
  • Ett spetsband (jag köpte två meter men det gick åt ca 1,5m)
  • Nål och tråd
  • En sax
  • och ett par shorts, såklart.



Börja med att bestämma vart du vill ha spetsen. Jag valde att sätta mina ganska långt ner och på utsidan då jag ville använda spetsen för att göra dem lite längre, istället för bara dekoration. Sy fast med valfria stygn.


När du sytt hela vägen runt, klipp av spetsen så den överlappar den andra kanten lite. Akta så du inte klipper i shortsen i stället. 


Då ser det ur ungefär så här. Sy i hop.


När du är klar ska du få något som liknar det här. Är man extra noggrann så fållar man kanterna innan man syr fast dem.


Tada! Så här blev resultatet.


Och här är ser ni hur de ser ut på (inte varje dag man fotar sig i skrevet och lägger upp på nätet). Tidsåtgången för dessa shorts är ca två timmar och det är inte alls svårt att göra. Det som kan vara lite trixigt är att få spetsen att hamna i en rak linje. Jag hade en bra kant att rätta mig efter men annars tycker jag ögonmått funkar alldeles utmärkt, ser det rakt ut är det rakt.


Här bjuder jag också på en bild där ni ser helheten lite bättre. Berätta gärna om ni testar!

Ta hand om er!

4 kommentarer:

  1. Såå snyggt! Det här ska jag lägga på minnet, hade varit perfekt till ett par shorts jag har nämligen! Nu vill jag ha en ledig dag så att jag kan fixa med detta på en gång..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar! :) Du får gärna länka resultatet när du gjort det själv :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...