onsdag 14 augusti 2013

Fröken H lagar: Ginger Beer


Innan jag börjar terrorisera er med inlägg om min resa till London (tro mig, det kommer bli många inlägg. Tog 691 bilder) så tänkte jag dela med mig av ett recept till en av mina favoritdrycker, nämligen Ginger Beer. 

Jag snubblade över denna underbara dryck förra sommaren och gjorde den så många gånger att jag tillslut kunde den utantill. I år har jag tyvärr bara gjort den en enda gång och använde mig av Jamie Olivers recept för att friska upp minnet. Med hjälp av receptet och det jag mindes från förra året knåpade jag ihop det här receptet för att göra ca 1 liter dryck. Ni behöver:


  • Cirka 5-7 cm färsk ingefära
  • 4 msk ljust muscovadosocker
  • 3-4 citroner
  • 1 liter kolsyrat mineralvatten
  • Några kvistar färsk mynta som garnering
  • Rom/vodka (kan uteslutas)

Riv ingefäran grovt i en skål, krama ur saften och strö över sockret.

Zesta tre citroner med ett zestjärn eller skala tunt med en potatisskalare. Det viktigaste är att ni inte får med något av det vita (bara gult!) annars blir det beskt. Lägg sedan skalet i skålen med ingefäran. Krossa alltsammans med en mortelstöt. 

Pressa över saften från de skalade citronerna. Tillsätt mineralvatten. Låt stå i 1 timme i kylen och smaka av. Tillsätt mer citronsaft om du tycker att smaken känns för söt, eller mer socker om den är för sur. Det fina är med det här receptet, precis som Jamie Oliver nämner, att man själv bestämmer. Gillar man det lite sötare gör man den sötare, gillar man surt gör man den sur.

Sila och häll upp i en tillbringare eller flaska. Vid servering häll den över ett glas fyllt med is och dekorera med några myntakvistar. Blanda i valfri mängd av rommen eller vodkan för att göra en mycket läskande sommardrink och uteslut den för alla som vill undvika alkohol.

Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...