fredag 16 augusti 2013

Vardagsbetraktelser: London, del 2

God morgon! Här kommer del två av vår resa till London som visar bilder från dag tre (fredag) och fyra (lördag) då vi vistades på museum, gick på marknad och turistade. Enjoy!

Egentligen hade vi tänkt att vi skulle ta oss ut till Kew Gardens eftersom det var sista helgen som de hade det största växthuset öppet, men på grund av att vi vaknade till världens skyfall och åskoväder bestämde vi oss för att besöka Natrual History Museum istället. Vädret klarnade dock upp efter någon timme och det blev fint även denna dag.

Byggnaden där museet är beläget är fantastiskt vacker och påminner mycket om en katedral eftersom grundaren Richard Owen var kreationist och ville skapa en byggnad värdig gud.

Inträdet var gratis och efter en del köande med mängder av barnfamiljer välkomnades vi av ett stort dinosaurieskellet i entréhallen, som även den var överdådig.

Vi började turen med att kolla på mer dinosaurier och arbetade oss sedan vidare från de utdöda djuren mot några lite mer existerande. Till exempel denna mycket charmiga giraff.

Och en blåval. Har svårt att förstå hur stora de verkligen är, kände mig oerhört liten intill denna bjässe.

Vi kikade även på snäckor, fosiler och liknande. Den här stackars fisken fastnade oturligt nog inuti en mussla och inslöts med tiden i pärlemor. Ganska häftigt ändå, om man bortser från det grymma ödet.

Sedan kom vi till den mest fascinerande avdelningen, döda djur konserverade i sprit. En fruktansvärt morbid sysselsättning men av någon anledning fascineras jag av detta. Turligt nog har jag hittat min morbida själsfrände i Eric som också studerade dessa burkar med stort intresse. Vi gick faktiskt en guidad tur bakom kulisserna där vi bl a fick se en åtta meter lång jättebläckfisk som av misstag hade fångats  levande utanför Nya Zeelands kust. Sanslöst intressant!

Efter att ha hänförts av dessa ett tag bestämde vi oss för att äta lunch. Vegetarisk wrap och baguett med italiensk fyllning, apelsinjuice och en cola, smarrigt.

Efter lunch vandrade vi vidare och beundrade den vackra byggnaden.

Kollade på världens största och äldsta träd och kollade närmare på hur forskarna arbetar på museet inuti ett jättelikt ägg.

På kvällen bytte vi om, tog en skakig busstur mot utkanten av zon ett och åt på en irländsk pub med klassisk brittisk krogmat.

Högst upp och längst fram ska man såklart sitta när man åker dubbeldäckare.

På puben beställde man mat i baren och när Eric skulle beställa fick han sällskap av urbritten Jeremy. En trevlig typ. Efter att ha ätit oss mätta och druckit lite real ale och äppelcider begav vi oss tillbaka till hotellet.

På lördagens morgon tog vi bussen på nytt och hamnade denna gång ute i färgglada Nottinghill.

Lördagar innebär marknad och vilken är väl bättre att besöka är Portobello Road Market? Massor av olika stånd och små butiker med antikt innehåll. Jag trivdes som fisken i vattnet.

Glada turister som pausar i solen efter några timmar på marknaden.

Äta bör man annars dör man, denna gången bjöds det på marknadsmat i form av äkta tysk bratwurst. Eric tog en med surkål och jag en currywurst.

Efter lunch begav vi oss tillbaka till hotellet för att fylla på vattenflaskorna och sedan ta oss vidare mot London Eye.

Vi köpte biljetter och la oss sedan i parken för att vänta på att klockan skulle bli efter fem och vi skulle få åka med.

Det var det fler som gjorde och vädret var fantastiskt så jag förstår dem.

Efter en timme ungefär i raklångt läge var det vår tur. Eric är superglad och taggad.

Himlen var så vacker den här dagen att den fick en egen bild. Utsikten var väldigt trevlig, men det är väldigt svårt att fota genom glas utan att få en massa reflektioner så därför får inte ni se några fler bilder på utsikten från toppen.

Högst upp fick det bli en pariserhjulspuss och väl nere igen köpte vi lite mjukglass som vi njöt av medan vi promenerade längs med Themsen.

Målet var Sankt Pauls katedral och The Millennium Bridge vid Tate modern.

Fin utsikt av katedralen på bron.

Framme! Tyvärr var det redan stängt så vi fick ingen chans att gå upp i tornet men vi var glada ändå.

Det är ju en väldigt fin byggnad att titta på utifrån också.

Som avslut på dagen tog vi oss till Trafalgar square där vi tittade på Nelson, folk som njöt av det fina vädret och en grupp barn som lekte med ballonger. Innan vi tog oss tillbaka till hotellet åt vi middag på Bella Italia.