onsdag 12 februari 2014

Fröken H lagar: Lökdhal


Hej från sjuksängen! Jag har dragit på en envis förkylning sedan november och nu verkar den äntligen brutit ut ordentligt. Tyvärr innebär detta att jag inte har mycket ork till något annat att ligga ner, men ett snabbt litet inlägg tänkte jag att ni kunde få ändå.

Rätten ovan har jag i ärlighetens namn inte lagat själv, utan det var Eric som stod för matlagningen, men den var så himmelskt god att jag ville låta er ta del av receptet. Det är en indisk rätt som är precis lagom stark och syrlig. Det här behöver ni för att laga 4 portioner:
  • 100g Masoor Dhal (röda linser)
  • 6 msk vegetabilsk olja
  • 1 litet knippe hackad salladslök
  • 1 tsk finhackad färsk ingefära
  • 1 tsk pressad vitlök
  • 0,5 tsk chilipulver
  • 0,5 tsk gurkmeja
  • 3 dl vatten
  • 1 tsk salt
  • 1 färsk grön chili, urkärnad och hackad
  • färsk koriander till garnering
Skölj linserna väl och ställ dem åt sidan tillsvidare. Hetta upp oljan i en tjockbottnad kastrull och lägg i salladslöken. Stek på medelhög värme och rör om flitigt tills den är lätt brynt.

Sänk värmen och tillsätt ingefära, vitlök, cilipulver och gurkmeja. Woka salladslöken som hastigast. Häll i linserna och rör om. Tillsätt vattnet och sjud på låg värme i 20-25 minuter. Tillsätt salter när linserna är färdigkokta och rör om försiktigt.

Lägg över lökdhalen i en form eller på tallrik. Dekorera med grön chili och färsk koriander. Servera med det samma. Traditionellt serveras dhal med ris i södra Indien men jag tycker det funkar lika bra att äta ett gott naan till.



Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...