måndag 17 mars 2014

Modiga måndag: Skjortkudde

Bild från Pinterest

God morgon finingar! Mina tankar snurrar just nu kring heminrdening och återbruk, därför blir dagens modiga måndag en kombination av dem båda. Hur fina är inte kuddarna ovan som är gjorda av gamla skjortor? Återanvändning när den är som bäst! (För er som vill ha mer återbruksinspiration, rekommenderar jag gruppen Återbruka mera! på Facebook).

Och, eftersom jag känner mig givmild, delar jag även med mig av instruktionerna om hur ni går tillväga:
  1. Stryk skjortan för att jämna ut alla rynkor. Knäpp den och nåla fast fram- och baksidan med varandra, för att hålla dem samman vid klippning. 
  2. Klipp skjortan så att den matchar formen på kudden. Lägg till 5 cm till både bredd och längd, och centrera raden med knappar på framsidan. Du har nu två tygstycken. 
  3. Nåla tyget så att de räta sidorna är mot varandra. Sy ihop bitarna med 2 cm sömsmån. Klipp hörnen i en vinkel för att underlätta vändning. 
  4. Knäpp tyget och vänd örngottet så rätsidan kommer ut. Stryk och knäpp på nytt. 
  5. Sy en stickning runt fodralet två gånger, först 0,5 cm från kanten och sedan 1 cm från kanten, för att avsluta det. 
  6. Knäpp upp fodralet, sätt i kudden och knäpp på nytt. Fluffa till och lägg i soffan!
Ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...